#1 2009-04-10 11:47:50

Tomcio

sst

6713058
Call me!
Skąd: Bytom-stolarzowice
Zarejestrowany: 2009-03-17
Posty: 23
Punktów :   
WWW

gaźnik (regulacja)

Regulacja biegu jałowego (wolnych obrotów)
Regulację przeprowadzamy na ciepłym silniku, rozgrzanym do normalnej temperatury pracy i z zamontowanym (czystym) filtrem powietrza. Do przeprowadzenia poprawnej regulacji najlepiej jest dysponować dość dokładnym obrotomierzem, który jest w stanie pokazać obroty z dokładnością do 50 obr/min (są różne najpopularniejsze to te z klamerką indukcyjną zaczepianą do przewodu wysokiego napięcia). Jeżeli nie posiadamy takiego urządzenia wykonujemy reg. na słuch. Wkręcamy do oporu (uwaga nie przesadzić z dokręcaniem, lekko na wyczucie) śrubę składu mieszanki. Uruchamiamy silnik, śrubą regulacji położenia przepustnicy ustalamy najniższe możliwie obroty silnika, by nie zgasł. Jeżeli nadal gaśnie, to wykręcamy nieznacznie śr. składu mieszanki, silnik pracuje nieregularnie (nierówno z tendencją do gaśnięcia). Należy stopniowo wykręcać śr. reg. składu mieszanki, co np.0,25 (1/4) obrotu, obserwując na obrotomierzu wzrost i większą stabilność obrotów (reakcja silnika na odkręcenie śr. nie musi być natychmiastowa, cierpliwości, jak uruchamiamy kompa też czekamy aż wskoczy system). Jeżeli w trakcie wykręcania śr. składu mieszanki zauważymy ogromny wzrost obrotów to przez wykręcenie śruby reg. położenia przepustnicy zmniejszamy do możliwie stabilnych. Gdy w momencie kolejnego wykręcenia śr. reg. skł. mieszanki zauważymy na obrotomierzu spadek obrotów, lub brak ich wzrostu, powracamy do poprzedniego położenia i tak pozostawiamy (w przypadku gaźników, w których śr. regulacji składu mieszanki reguluje dostęp powietrza, przy dalszym wykręcaniu, możemy nie zauważyć spadku obrotów jedynie coraz większą nieregularność pracy silnika). Jeżeli nie dysponujemy obrotomierzem na pewno wykręcimy jeszcze dużo dalej śr. reg. sk. mieszanki, trzeba być bardzo ostrożnym i uważnie obserwować pracę silnika, powrócić do położenia w którym silnik najrówniej pracował. Następnie śr. reg. przepustnicy ustalamy prędkość obrotową silnika na poziomie zalecanym przez producenta np. dla Yamahy Aerox wolne obroty to 1800 +/-200 obr/min. (tak współczesne motorowery i motocykle posiadają bardzo wysokie obroty jałowe). Dla sprawdzenia poprawności regulacji otwieramy manetkę gazu i sprawdzamy jak zachowuje się silnik. Jeżeli wkręca się na obroty i po odjęciu gazu schodzi z nich z taką samą łatwością oznacza że jest dobrze wyregulowany. Jeżeli po odjęciu gazu (uwaga w skuterach rozpędzone kolo zawsze ciągnie silnik za sobą, ja lekko przyhamowuję tylne kolo hamulcem) widzimy że obroty spadają bardzo wolno, bądź nie chcą zejść do ustalonych wcześniej wolnych obrotów, oznacza że mieszanka jest zbyt uboga. Należy skorygować przez dalsze wykręcenie śr. składu mieszanki. Jeżeli silnik szybciej schodzi z obrotów niż się na nie wkręcał, czasami widać na obrotomierzu, że zszedł poniżej wcześniej ustalonych i dopiero po czasie wyrównał obroty oznacza, że mieszanka jest za bogata – korekta śrubą reg. składu mieszanki, wkręcić.
W regulacji ogólnie przyjmuje się że śruba składu mieszanki ma skok od 0,5 do 2,5 obrotów wykręcenia (rzadko poza tym przedziałem). Jeżeli poprawna regulacja wymaga ustawienia śr. sk. miesz. przed 0,5 – oznacza, że powinniśmy wymienić dyszę wolnych obrotów, teraz uwaga w gaźnikach gdzie śr. mieszanki reguluje dopływ powietrza na większą, w innych gaź. na mniejszą. Odwrotnie wymieniamy, gdy śrubę przy poprawnej regulacji musimy ustawić w położenie poza 2,5 obr.
Producenci często podają pozycję wykręcenia śruby regulacji składu mieszanki, dla sprawnego, nie uszkodzonego silnika i tak np. w Aerox-ie śruba ta powinna być wykręcona o 1,25 obrotu +/- 0,25.
Dysza paliwowa wolnych obrotów oraz ustawienie śr. reg. skł. mieszanki mają pewien wpływ na płynność przejścia silnika z wolnych do szybkich obrotów przy nagłym otwarciu przepustnicy. Zbyt uboga regulacja mieszanki, za mala dysza, nadmiernie odkręcona śr. składu mieszanki, powodować może skłonność do gaśnięcia silnika przy szybkim otwarciu gazu oraz znaczne trudności uzyskania pracy zimnego silnika na wolnych obrotach.

Charakter świecy zapłonowej w doborze gaźnika
Po wyglądzie świecy można określić czy nastawy gaźnika, wielkość dyszy głównej jest odpowiednia, do tego jednak potrzebne jest duże doświadczenie. Na zabarwienie izolatora oraz elektrod i części metalowej mają także wpływ; wyprzedzenie zapłonu, rodzaj benzyny, zużycie pierścieni w silnikach 4T, ilość dozowanego oleju, odpowiednia wartość cieplna świecy, sposób zużytkowania, itd. Jeżeli używamy motorower do krótkich przejazdów np. do szkoły czy pracy na pewno świeca nie odzwierciedli prawidłowego stanu (silnik zawsze jest niedogrzany a w pracy świecy nie doszlo do efektu autoczyszczenia). Generalnie świeca sucha o zakończeniu izolatora elektrody w kolorze brązowo-kawowym i czystych elektrodach a metalowy korpus jest równomiernie zakopcony świadczy, że świeca pracowała prawidłowo i nastawy silnika są właściwe.

Obieg rozruchowy (ssania)
Moment uruchamiania, gdy silnik jest jeszcze zimny, jest dość trudny z różnych względów. Po pierwsze prędkość obrotowa jaką wywołujemy dźwignią rozruchową (kopniak) lub rozrusznikiem elektrycznym jest mniejsza od prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym. W tym momencie prędkość przelatującego przez gaźnik powietrza jest mniejsza od normalnej i przez to rozproszenie benzyny bardzo małe. Poza tym na ściankach kolektora ssącego, zaworu membranowego i całego silnika kondensują się partykuły benzyny , które nie formują mieszanki. Zimny tłok/cylinder nie tworzą takiej samej kompresji jak na ciepło. Z tych powodów istnieje obieg ssania, którego działanie trwa do momentu rozgrzania silnika i wyłączenia manualnie(dźwignią ssania) bądź automatycznie. Nadmienię tylko, że zawór automatyczny (elektryczny, w motorowerach zasilany jest tak jak światła nie z akumulatora lecz bezpośrednio z prądnicy prądu zmiennego) ssania można sprawdzić demontując z gaźnika i podłączając do akumulatora pojazdu. Po upływie 5 do 10min. iglica wraz z częścią cylindryczną powinna wysunąć się na min. 15mm. mierząc od podstawy automatu.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.narutotown.pun.pl www.psychoterapia.pun.pl www.wrphclan.pun.pl www.jaroslawskiots.pun.pl www.number5.pun.pl